Robert Lewandowski

Gitarzysta, wokalista i aranżer. Na gitarze gra od 1970 roku; już w połowie lat 70-tych współpracował z wieloma zespołami, m. in. z zespołem Gambit (z Grzegorzem Gałuszką). Zawodowo zajmuje się muzyką od połowy lat 80tych (weryfikacja MKiS 1987). W zakresie gitary i aranżacji (w systemie MIDI) jest samoukiem, natomiast śpiewu uczył się pod kierunkiem prof. Haliny Popkowskiej. Grał początkowo w różnych składach o orientacji jazzowej (głównie w klubach studenckich, m. in. w klubie Hybrydy); póŸniej, skłaniając się w stronę muzyki pop i rock, występował w wielu zespołach w kraju i za granicą. Nauczaniem gry na gitarze zajmuje się od 1990 roku, a od 1993 roku w Prywatnej Szkole Muzyki Rozrywkowej im. K. Komedy. W styczniu 1997 roku rozpoczął współpracę z miesięcznikiem 'Estrada i Studio', w którym ukazują się jego comiesięczne workshopy gitarowe i - nieregularnie - artykuły-testy sprzętu muzycznego (wzmacniacze, procesory gitarowe i wokalowe, sekwencery).

Jego zainteresowania muzyczne są szerokie i obejmują klasykę, rock, jazz, pop i muzykę etniczną. Jest wielbicielem muzyki średniowiecza, renesansu i baroku (współpracuje z wykonującym muzykę dawną zespołem wokalnym I Musici Cantanti i sporadycznie z nim występuje). Główny nurt jego zainteresowań stanowi muzyka rockowa, zwłaszcza rock progresywny (łączący elementy rocka i muzyki klasycznej; główni przedstawiciele to Yes, Emerson Lake Palmer, Jethro Tull, King Crimson i in.) i hard rock (Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Van Halen i in.). Nie stroni od jazzu; śledząc dokonania takich mistrzów gitary jazzowej jak Pat Metheny, Mike Stern, Larry Coryell, Al Di Meola i innych, analizuje ich warsztat wykonawczy i improwizatorski, spisując solówki i całe utwory (publikuje je potem nierzadko w piśmie 'Estrada i Studio'). Interesuje się muzyka etniczną (zwłaszcza arabską i hinduską); lubi też czasem posłuchać dobrego popu.

W Autorskiej Szkole Muzyki Rozrywkowej i Jazzu I i II st. im. K. Komedy prowadzi zajęcia z gitary akustycznej i elektrycznej. Pracując z uczniami stara się uwzględniać ich indywidualne preferencje w zakresie interesującej każdego z nich stylistyki muzycznej. Chętnie służy pomocą w spisywaniu partii gitary lub harmonii utworów przyniesionych przez ucznia na kasecie lub płycie. Pomimo tego elastycznego stosunku do ucznia, jest jednak zdania, że przyszły zawodowiec nie może ograniczać się tylko do jednego, ulubionego przez siebie, kierunku muzycznego i dlatego na lekcjach często koncentruje się na nauczaniu samodzielnego opracowywania i analizy standardów, doboru skal do improwizacji, sposobów akompaniamentu, itp. Przeciwstawiając bezmyślnemu i bezsensownemu 'bieganiu po gryfie' wiedzę i świadomość o każdym zagranym dŸwięku, lansuje hasło 'nie graj, jak nie wiesz, co grasz'. Mając na uwadze różnorodność sytuacji, z jakimi profesjonalista może spotkać się w życiu zawodowym, stara się nakłaniać uczniów do opanowania różnych technik gry, m. in. techniki klasycznej prawej ręki (palcami). Grającym na instrumentach akustycznych proponuje utwory rozwijające tę umiejętność (autorstwa głównie J. S. Bacha). Techniki charakterystyczne dla muzyki rockowej (legato, bending) prezentuje na licznych przykładach z klasyki gatunku (Clapton, Hendrix, Page i in.). W rozwijaniu umiejętności improwizatorskich, zwłaszcza w stylistyce jazzowej, niezwykle cenną pomocą są mu publikacje zmarłego niedawno wirtuoza gitary jazzowej, Joe Passa. Pracując z uczniem nad konkretnym utworem, z reguły zapewnia mu (wykonany przez siebie na sekwencerze) podkład do ćwiczenia (uczeń dostaje nagrany na kasecie w kilku tempach podkład lub plik MIDI na dyskietce) oraz nagranie oryginalne. Jest zwolennikiem dążenia do perfekcji w czytaniu nut, traktując tabulatury gitarowe jedynie pomocniczo (głównie przy dużym nagromadzeniu efektów artykulacyjnych w zapisie).


Robert Lewandowski
muzyk

Opinie uczniów:

Człowiek miły, wesoły, posiadający wielką wiedzę muzyczną. Jest nauczycielem bardzo cierpliwym. (...) Ważne jest dla mnie to, że jest otwarty na różne rodzaje muzyki. (...) Robert Lewandowski + własny wysiłek = postęp. (...) Nauka u Roberta Lewandowskiego to dla mnie wielka przyjemność."
Dawid Brodowski

"Robert Lewandowski to porządny człowiek. Fajnie się z nim pracuje. Zawsze, w każdej chwili uczeń może zwrócić się do niego z pytaniem bądŸ spostrzeżeniem, a on stara się pomóc. Jako nauczyciel też jest super. Wiadomości przekazuje bardzo przejrzyście i zrozumiale. Nie mam zastrzeżeń!!!"
Michał Niemczak

Pan Robert Lewandowski jest nauczycielem, który potrafi ukierunkować swojego ucznia." Marek Pietruczanis

"Na lekcjach gitary klasycznej u Roberta Lewandowskiego gram to, co lubię, inspiruje mnie w muzyce, uczę się więc zarówno utworów Jana Sebastiana Bacha, jak i piosenek "The Simon & Garfunkel"." Sonia Ruszkowska

"Już trzeci rok uczęszczam na zajęcia do tego samego nauczyciela - pana Lewandowskiego i nie zamierzam tego stanu zmieniać ponieważ: primo> bardzo dobrze się dogadujemy; secundo> potrafi zmobilizować mnie do pracy; tercjo> jest bardzo zaangażowany, w to co robi i wkłada w to dużo serca." Karina Skalec

"Pan Lewandowski jest miłym i pogodnym nauczycielem. Jest zaangażowany w pracę, i jak sądzę, lubi ją. Ma podejście do młodzieży i nie złości się, nawet jeśli robię błąd po błędzie." Maciej Sowilski

"Rzeczowy i fachowy, program dostosowuje do zaawansowania ucznia zwracając mniejszą uwagę na długość nauki w szkole. Krzysztof Żdżarski

Autorska Szkoła Muzyki Rozrywkowej i Jazzu I i II stopnia im. Krzysztofa Komedy ul. Olbrachta 36/42 Warszawa, tel. +48 0 607 170 260, biuro@asmr.pl